3 hvilestillinger for ryggen.

En vond og øm rygg er som oftest en beskjed fra en sliten rygg: " hei, jeg trenger å hvile". Da finnes det noen spesifikke måter å ligge på som gjør at ryggen og tyngdekraften jobber godt sammen.

I denne artikkelen inviterer jeg deg til å hvile mer, rett og slett hvile deg ut av ryggplager, og viser deg derfor 3 enkle, og meget avslappende øvelser for ryggen din.



Hvilestilling 1: sleng beina på stolen stillingen


Som du ser på bildet så er dette en enkel stilling. Legg deg på gulvet på et pledd/matte/noe behagelig, og legg beina opp på en stol/sofakant. Du kan også ha en pute under hodet, eller ligge med hodet flatt på underlaget. Gjør det som er mest behagelig for deg. Ligg her i 5-15 minutter og ta livet med ro.

Du trenger ikke å gjøre noe som helst, tyngdekraften gjør jobben. Dette er dog 5-10 minutter hvor du kan praktisere dype pust, for å minne kroppen på å slappe godt av. Pust dype innpust, og kjenn at mage og brystkasse utvider seg, og pust lange dype utpust helst lengre enn innpust. For eksempel 4 sekunder inn, og 6-8 sekunder ut (vagus pust), eller 5 sekunder inn og 5 sekunder ut (koherent pust).

Eller, bare ligg der å observer tanker og kropp uten noe særlig fokus.

Hvilestilling 2: liggende hvile med bøyde knær stillingen



Ligg på gulvet, og sett beina i underlaget, litt bredere enn hoftebredde, slik at knærne er bøyd, og hviler lett mot hverandre, eller peker opp mot taket. Ligg her i 5-15 minutter, og ta livet med ro.

Du trenger ikke å gjøre noe som helst, tyngdekraften gjør jobben. Dette er dog 5-15 minutter hvor du kan praktisere kroppsbevissthet, du kan bruke tiden til å bli mer bevisst på din egen kropp. Her kan du for eksempel fokusere på hoftene, og prøve å slappe av i hofteleddsbøyeren, og kjenne hvordan ryggen slapper mer av nå som hofteleddsbøyeren slapper av.

Eller, bare ligg der å observer tanker og kropp uten noe særlig fokus.

Hvilestilling 3: sleng beina opp etter veggen stillingen

Det er litt forskjellige måter å komme inn i denne stillingen på. Enten kan du legge deg ved siden av veggen, også vri deg inn mot veggen, samtdidig som du strekker beina oppover veggen. Eller, så kan du skyve deg inn mot veggen, og samtidig slenge beina opp etter veggen. Ligg her i 5-15 minutter, og ta livet med ro.

Du trenger ikke å gjøre noe som helst, tyngdekraften gjør jobben. Dette er dog 5-15 minutter hvor du kan praktisere pust og kroppsbevissthet. Her kan du for eksempel fokusere på å slappe av i bindevevet under foten, i leggen, bakside lår, og i ryggen mens du puster dype pust.

Eller, bare ligg der å observer tanker og kropp uten noe særlig fokus.


Noen ganger trenger ryggen å bevege seg. Noen ganger trenger ryggen å hvile.

Noen ganger trenger ryggen å vri seg, andre ganger en god strekk.
Ofte et godt måltid, alltid en god klem.

Hva trenger ryggen din i 2020?

Lyst å lære mer om yoga for ryggen: Funksjonell Yoga Rehabilitering 1

Andre artikler

Ønsker du å vite mer?

Ikke nøl med å ta kontakt hvis du trenger hjelp med behandling, ønsker å delta på et kurs, eller søker informajson for å komme i gang.

Ring oss på 924 05 054 eller send mail til kiropraktor@sunnkompis.no

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.