Bekkenbunnstrening for Menn

Som oftest hører vi om knipeøvelser når det gjelder gravide kvinner. Det er likevel mange gode grunner til at vi menn burde trene opp bekkenbunnsmuskulaturen:


Hva er bekkenbunnsmuskulaturen:


Bekkenbunnsmuskulaturen er en støttende slynge av muskler, som strekker seg fra halebeinet (coccyx) på baksiden til kjønnsbeinet (pubis) foran. Hovedsakelig 2 muskler, levator ani, og coccygeus, og bindevevet som støtter dem. Bekkenbunnsmuskulaturen din trekker seg sammen når du hoster, nyser eller ler; forhindrer lekkasje av urin. Musklene holdes under svak spenning, slik at når du passerer urin eller åpner tarmen, skal musklene slappe av og deretter strammes etterpå. Dette forhindrer lekkasje og kontrollerer passering av urin, tarm og gassbevegelser.

Sjekk ut 12 ukers ONLINE YOGA FOR STIVE MENN

Faktorer som kan føre til nedsatt funksjon i bekkenbunnsmuskulatur og inkontinens:


Heldigvis, kan bekkenbunnsmuskulaturen som all annen muskulatur trenes opp. Det er likevel ofte glemte muskler, og de må trenes jevnlig for at de skal fungere godt.

Slik trener du bekkenbunnsmuskulaturen:


Som med alt annet, som vi «burde» gjøre, er det vanskeligste å huske å gjøre det. Hvis du reflekterer over viktigheten av disse øvelsene: prostata helse, seksuell funksjon, kjernemuskulatur osv, så kan det hjelpe deg. Jeg kan også anbefale å lage påminnelser ved å:

Hvis du ønsker å lære mer om hvordan du som kan kan ta vare på kroppen og helsen, sjekk ut et 12-ukers Online yoga for Stive menn: 

https://www.sunnkompisonline.no/yoga-for-stive-menn


Andre artikler

Ønsker du å vite mer?

Ikke nøl med å ta kontakt hvis du trenger hjelp med behandling, ønsker å delta på et kurs, eller søker informajson for å komme i gang.

Ring oss på 924 05 054 eller send mail til kiropraktor@sunnkompis.no

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.